10 powodów, dlaczego warto jeść jajka.

jajka, wielkanoc, jaja, Alleluja

jajka, Wielkanoc, jaja, Alleluja

10 powodów, dlaczego warto jeść jajka

Lubicie jajka? Wielkanoc, to czas, kiedy jemy ich więcej. W końcu jajka są dla nas symbolem Wielkanocy i zmartwychwstania. Od starożytności kojarzone są z budzącą się na wiosnę przyrodą.

No to jeść, czy nie jeść? To historia trochę, jak ze szczawiem czy rabarbarem. Odpowiedź zależy od tego, w jakich latach urodził się odpowiadający 🙂 … Kiedy miałam naście lat, trwała właśnie wojna anty jajkowa. Mówiono, że jajka mają wysoki cholesterol, że są niezdrowe, dietetycy zalecali jedno, dwa jajka na tydzień. Teraz, zalecenia się zmieniły. Mimo, iż dalej stara szkoła ostrzega przed nadmiarem jajek, są dietetycy i lekarze, którzy zachęcają do ich jedzenia. Są nawet fani jajek, którzy zalecają jedzenie kilku jaj dziennie. Obecnie norma WHO to 10 jajek tygodniowo. Skąd ta zmiana? Mamy większą wiedzę, niż w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Zmieniły się też jajka. Dzisiejsze jajka mają o 70 proc. wyższą zawartość witaminy D niż te, w latach 70-tych. Zawierają także mniej tłuszczów nasyconych i mniej cholesterolu. Bardziej zbilansowana i bogata w witaminy kurza karma powoduje, że jajka są bogatsze w składniki odżywcze.

1. Jajka obniżają poziom złego choresterolu No a co z cholesterolem? Kiedyś straszono, że jajka podnoszą poziom złego cholesterolu i dlatego powodują miażdżycę, szkodzą na serce. Teraz wiemy, że nie ma zależności między liczbą jedzonych jajek a problemami z sercem. Badania przeprowadzone przez prof. Franka Hu z Harvard T.H. Chan School of Public Health wykazała, że jedzenie jajek nie podwyższa ryzyka zawału ani udaru. Jajka zawierają sporo cholesterolu, ale większość to tzw. dobry cholesterol, który nie tylko nie szkodzi, ale też poprawia profil lipidowy. Nasz wątroba produkuje taką ilość cholesterolu, jaka jest nam potrzebna. Wysoki cholesterol jest skutkiem m.in. źle pracującej wątroby, braku równowagi w organizmie a nie nadmiarem zjedzonych jajek. Z analiz naukowców na uniwersytecie w Connecticut wynika, że jedzenie trzech jajek dziennie obniż poziom złego cholesterolu (LDL) i podwyższa poziom dobrego (HDL).

2. Jajka wzmacniają kości i zęby Zawierają duże ilości witaminy D, konieczną do prawidłowego przyswajanie wapnia. Jedno jajo dostarcza 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Skorupki jajka są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia.

3. Jajka są bombą witaminową Zawierają witaminy – A, B12, B2, B5, E.

4. Jajka są kopalnią minerałów Zawierają fosfor, siarka, magnez, potas, sód, mangan, cynk, miedź, krzem, chlor, jod, fluor, żelazo

5. Jajka zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy Białka (inaczej proteiny) zbudowane są z aminokwasów. Niektóre aminokwasy organizm syntezuje sam. Inne (jest ich dziewięć) musimy dostarczyć wraz z pożywieniem. To te, których organizm nie wytwarza sam. Jajko zawiera wszystkie dziewięć w odpowiednich proporcjach.

6. Jajka budują komórki naszego organizmu Zawierają dużo cennej choliny. Cholina to organiczny związek chemiczny niezbędny do prawidłowej budowy i funkcjonowania każdej komórki naszego ciała. Stymuluje rozwój mózgu. Wpływa także na pracę wątroby i nerek. Szczególnie ważna jest dla kobiet w ciąży. Musi być dostarczana wraz z pożywieniem.

7. Jajka mają cudowny wpływ na wzrok Jajko zawiera luteinę i zeaksynę – antyoksydanty mające zbawienny wpływ na wzrok. Oba znajdują się w żółtku. Luteina to żółtopomarańczowy barwnik należącym do grupy karotenoidów. Chroni przed uszkodzeniem siatkówki. Zeaksantyna również jest barwnikiem. Także pełni funkcję ochronną dla wzroku. The American Journal of Clinical Nutrition opublikował wyniki badań, mówiące, że wystarczy spożywać ok. półtora żółtka dziennie przez 4,5 tygodnia, by poziom luteiny wzrósł o 28-50 proc., a zeaksantyny – o 114-142 proc.

8. Jajka pomagają schudnąć Przede wszystkim dlatego, że są bardzo sycące. Zawierają śladowe ilości węglowodanów, za to dużo białka i dobrego tłuszczu. Testy przeprowadzone na Pennington Biomedical Research Centre w Luizjanie wykazały, że osoby, jedzące na śniadanie jajka, później odczuwały mniejszy apetyt i mniej jadły. Inne badania sprawdziły dwie grupy – jedna jadła na śniadanie jajka, druga pieczywo z dodatkami o takiej samej wartości kalorycznej. Po 8 tygodniach okazało się, że pierwsza grupa schudła o 65 % więcej, straciła o 16 % więcej tłuszczu, a obwód pasa w tej grupie zmniejszył się średnio o 34 %.

9. Jajka pomagają w walce z anemią Najzdrowsze są gotowane na półtwardo. Aby żelazo zawarte w żółtkach lepiej przyswoić, warto je połączyć z warzywami bogatymi w witaminę C.

10. Jajka są znanym od tysiącleci kosmetykiem Stosowane jako maseczki do twarzy i włosów. Dodawane do domowej produkcji kremów i odżywek.

A ile kalorii ma jajko? Jedno jajko waży ok. 50 g i ma 75 kcal.

Małym dzieciom można podawać jajka już od 6 – 7 miesiąca życia. Ja zaczęłam podawać swoim dzieciom od szóstego, ponieważ moje dzieci są na sztucznym mleku i uważam, że trzeba im urozmaicić dietę. Tym bardziej, że żółtka wpływają na wzrost poziomu żelaza w organizmie dzieci, które właśnie wtedy zaczynają tracić żelazo zmagazynowane wcześniej. Podając jajka, musimy bacznie obserwować nasze maluchy. Jajka (obok mleka i orzechów) należą do najsilniejszych alergenów wywołujących alergie pokarmowe.

Na koniec ciekawostki. Jajka ugotowane na miękko są lżej strawne niż ugotowane na twardo. Ścięte na parze są lżej strawne, niż usmażone na tłuszczu. Białko jest łatwiej trawione niż żółtko.

Największe kurze jaja znoszą kury z Minorki – znane na całym świecie. Kury te pochodzą z Indii – sprowadzone zostały na Majorkę przez Templariuszy. Wychowali oni nową odmianę krzyżując ją z odmianą z Minorki.

Najzdrowsze jajka pochodzą od kur – zielononóżek. Zielononóżki to stara polska rasa kur, popularna kiedyś ze względu na łatwość hodowli. Znoszą mniej jajek, bo tylko 140–180 rocznie. Zielononóżki muszą mieć wybieg na świeżym powietrzu. Dają dobre jajka od szczęśliwych kur. Smacznego!

 

Jeżeli ten wpis był dla Ciebie pomocny i chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach, subskrybuj klikajac przycisk poniżej.

 

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *