Co my wiemy o cynku :)

cynk

cynk, mule małże, wellnes, wiemcojestwazne, zdrowie, rodzina

Cynk – Kochane Mamusie, zdajecie sobie sprawę, bo ja do niedawna nie zadawałam, jak ważny jest cynk w diecie naszych rodzin, dzieci? Jest niezbędnym składnikiem dla roślin, zwierząt i dla nas ludzi. Pierwiastek ten znajduje się we wszystkich komórkach naszego ciała. W organizmie człowieka jest go około 2,5 grama, czyli prawie 20 razy więcej niż innych pierwiastków (oprócz żelaza). Zapotrzebowanie dorosłego na cynk, to około 15 mg dziennie.

Każda komórka naszego organizmu potrzebuje cynku. Ten mikroelement jest potrzebny do syntezy DNA oraz rozwoju nowych tkanek. Dlatego bardzo ważna jest odpowiednia jego ilość w organizmie, szczególnie kobiet w ciąży i małych dzieci. Dzięki niemu dzieci mogą prawidłowo rosnąć i rozwijać się

Ten cudowny pierwiastek odpowiada za wiele funkcji naszego organizmu:

Zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci
Nasza skóra, to obraz i wizualizacja trybu życia, jaki prowadzimy. Często pierwsza ponosi jego konsekwencje. Wszyscy żyjemy w pośpiechu, jemy szybko i byle co, czasami dochodzą do tego używki, stres, nadwaga, leki. To powoduje, że nasza skóra straci blask, jędrność. Staje się szara i matowa z wypryskami i przebarwieniami.

Często ratunkiem jest suplementacja cynkiem. Daje natychmiastową i przede wszystkim zauważalną różnicę. Dzieje się tak dlatego, że aż 20 procent cynku znajdującego się w organizmie, ulokowane jest w skórze. Pierwiastek ten nie tylko chroni skórę przed niekorzystnymi warunkami zewnętrznymi i stylem życia. Ma właściwości łagodzące oraz zwiększa odporność skóry na infekcje.

Cynk przyspiesza procesy regeneracyjne – dzięki niemu łatwiej i szybciej goją się rany. Zalecany jest osobom z trądzikiem, tłustą cerą, stanami zapalnymi czy zmianami ropnymi. Odpowiednia ilość cynku w organizmie poprawia przyswajanie i wykorzystanie przez tkanki witaminy A – także bardzo ważnej dla pięknej skóry.

O dobroczynnym działaniu cynku wiedziały kobiety już w starożytnych Chinach. Ze sproszkowanych pereł, bogatych w ten pierwiastek, wykonywały kosmetyki, maseczki, pudry, które nadawały skórze blasku i zdrowego wyglądu.

Układ odpornościowy
Cynk jest niezbędny, by utrzymać odpowiedni stan układu odpornościowego.
Wpływa na prawidłowy rozwoju limfocytów T, czyli białych krwinek, które niszczą chorobotwórcze bakterie i wirusy, umożliwiając organizmowi walkę z infekcjami.

Zdrowe oczy
Duża ilość cynku znajduje się w tkance oka, najwięcej w siatkówce. Niedobór cynku powoduje kłopoty z widzeniem w ciemnościach (czyli tzw. kurzą ślepotę). Jest ona bardzo trudna do leczenia.

Libido
Pierwiastek ten podnosi libido oraz poprawia męską płodność. Dlatego produkty zawierające cynk często są uznawane za afrodyzjaki.

Nasz organizm sam nie wytwarza cynku, musimy go dostarczyć do organizmu wraz z jedzeniem.

Jak wzbogać dietę w cynk?
Obecnie, nie mamy dostępu do sproszkowanych pereł. Musimy uzupełniać mikroelementy w inny, bardziej przyziemny, sposób z pożywieniem albo suplementami.

Najwięcej cynku mają owoce morza, szczególnie ostrygi i małże, aż 75 mg w 100 g. W mniejszych dawkach znajdziemy go w rybach.

Sporo cynku – 15 mg w 100 g – jest w kiełkach i otrębach pszennych.
Znajdziemy go także w cieciorce, w pestkach dyni, grochu oraz w produktach z pełnego przemiału.

Cynk jest też w czerwonym mięsie – 8,5 mg w 100 g. Porcja wołowiny lub schabu dostarcza dziennej porcji cynku.

Dobrym źródłem cynku są także: parmezan, orzechy laskowe, żółtka.

Zawiera go też woda wodociągowa dostarczana ocynkowanymi rurami.

Cynk nie wchłania się najlepiej. Jego wchłanianie utrudnia cukier oraz alkohol.

Konsekwencją przedawkowania cynku, o co raczej trudno, jest niestrawność lub skurcze żołądka.

Jeśli chodzi o suplementację, najlepiej i najefektywniej przyswajalna dla organizmu jest forma płynna, która pozwala na uzupełnienie naszej diety o ten niezbędny mikroelement.

Comments

comments

One Reply to “Co my wiemy o cynku :)”

  1. Sylwia bardzo ciekawy artykuł, nie sądziłam, że cynk ma tyle ważnych funkcji do spełnienia w naszym organiźmie.Koniecznie trzeba zadbać o dostarczenie tego minerału w wystarczającej dawce a jak się okazuje mamy całkiem sporo źródeł naturalnego cynku .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *